نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4831
-
الف
+

به یاد «احمد ظاهر» ستاره موسیقی کلاسیک افغانستان

«عاشق شدی ای دل» نام ترانه ای از «احمد ظاهر» آوازخوان مشهور افغانستانی است.

«احمدظاهر» از آوازخوان برجسته و محبوب افغانستان است که در ٢۴ جوزای ۱۳٢۵ خورشیدی (۱۴ ژوئن ۱۹۴۶) در ولایت لغمان دیده به جهان گشود.

به گزارش آی فیلم2، «احمدظاهر » در بیست چهارم جوزای (خرداد) سال ۱۳۲۵ خورشیدی در ولایت لغمان زاده شد.

احمد ظاهر آواز خوانی را از مکتب آغاز نمود و اولین آهنگش را در لیسه حبیبیه خواند. وی پس از نشان دادن استعداد در موسیقی در رادیو افغانستان برنامه‌هایی اجرا نمود.

احمد ظاهر پس از گذراندن دوره دانشسرا (دارالمعلمین) راهی هندوستان شد تا به تحصیلات موسیقی بپردازد. شاید او اولین کسی بود که آلات موسیقی غربی را با موسیقی افغانستانی وفق داد و سازهای آکاردئون، ارگ و ترومپت و غیره را به موسیقی کشورش هدیه آورد.

ظاهر نماینده موسیقی کلاسیک افغانستان شمرده می‌شود که آهنگ‌هایی با مفهوم و جاندار برای شنوندگان عرضه داشت. احمد ظاهر بیشتر کوشش می‌کرد تا از بهترین، زیباترین و معتبرترین اشعار در آهنگ‌های خود استفاده کند و از همین روی، علاقه او به «مولانا جلال الدین بلخی»، «حافظ»،«سعدی»، «بیدل»، «سیمین بهبهانی»، «رهی معیری»، «خلیل‌الله خلیلی»، «لاهوتی»، «فروغ فرخزاد» و غیره شعرای زبر دست زبان فارسی بوده‌است.

احمد ظاهر به زبان‌ های فارسی، پشتو، هندی و انگلیسی آواز خوانده‌ است.

آوازه او از طریق موسیقی از شهرت پدرش که صدراعظم وقت افغانستان بود بالاتر رفت. شهرت او آنقدر بر سر زبان ها بود و هست که مردم افغانستان هنوز فکر می‌کنند او بهترین آوازخوان افغانستان تا هم اکنون بوده است. او در سال ۱۳۵۱ خورشیدی لقب بهترین آوازخوان سال افغانستان را به دست آورد.

این آواز خوان محبوب افغانستان در عمر کوتاه خود بیش‌تر از 33 آلبوم منتشر کرد و در سن 33 سالگی در یک حادثه مرموز ترافیکی درگذشت.

«عاشق شدی ای دل» نام ترانه ای است که هم اکنون می شنوید.

ف ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر